Liedje

Het duurt altijd langer dan je denkt,
ook als je denkt
het zal wel langer duren dan ik denk
dan duurt het toch nog langer
dan je denkt.

Het is altijd veel duurder dan je denkt,
ook als je denkt
het zal wel veel duurder worden dan ik denk
dan wordt het toch nog duurder
dan je denkt.

Het kost meer moeite dan je denkt,
ook als je denkt
het zal wel veel meer moeite kosten dan ik denk
dan kost het toch meer moeite
dan je denkt.

Het duurt veel korter dan je denkt,
ook als je denkt
het zal wel korter duren dan ik denk
dan duurt het toch
nog korter dan je denkt.

Judith Herzberg

 

Ook in organisaties loopt het altijd anders dan je denkt. “Meer managen” is dan geen optie meer. ‘Anders managen’ wel.

‘Anders managen’ is nodig om organisaties beter in kunnen laten spelen op de complexe wereld om hen heen. Dat betekent dat bedrijven er goed aan doen te werken aan een cultuur van bewustzijn (‘verwacht het onverwachte’) en opmerkzaamheid.

Die conclusie staat te lezen in ‘Management van het onverwachte. Wat je kunt leren van High Reliabilty Organisations’. Voor dit boek onderzochten Karl E. Weick en Kathleen M. Sutcliffe een groot aantal HRO’s: organisaties waar de kans op rampen door menselijk falen alomtegenwoordig is: vliegdekschepen, kerncentrales, brandweerteams.

Je zou denken dat dit soort organisaties een waslijst aan uniforme systemen en structuren hanteren. En natuurlijk hebben ze die. Maar de opvallendste uitkomst van het onderzoek ligt op een heel ander vlak: het creëren van een veilige en betrouwbare organisatie is in de eerste plaats mensenwerk.

Mensen in dit soort complexe organisaties zijn alert (‘ze houden hun kop er bij’), denken ze na over wat ze zien, praten daar met elkaar over en geloven niet zomaar alles.

Opmerkzaamheid is een van de belangrijkste kwaliteiten van medewerkers in dit soort organisaties. Om opmerkzaam te kunnen zijn moet je een ‘beginners mind’ hanteren. Want: ‘in the beginner’s mind there are many possibilities, but in the expert’s there are few’. Zo waren de beste brandweerlieden uit het onderzoek degenen die iedere brand weer als een ‘nieuwe brand’ benaderden, hoeveel ervaring ze ook hadden.

Een pleidooi dus voor het stimuleren van opmerkzaamheid, creativiteit en aanwezig zijn in het hier en nu. Organisaties met een cultuur waarin ‘ervaring’ op waarde wordt geschat en tegelijkertijd een ‘beginners mind’ wordt gestimuleerd, zijn de organisaties van de toekomst.

 

De foto komt uit de film ‘Visages Villages’.